fredag 1 februari 2013

Och så tittar hon på mig där vetskapen om vilken mes som mor jag är lyser i hennes ögon

Sundsta Badhus
Var som sagt till badhuset igår med barnen. det var speciellt för LilleW´s skull. De ska börja med simträning...eller om det heter vattenvana, i skolan i mitten på februari. Ville gå dit med han eftersom han är lite räddhågsen i nya situationer och har stor respekt för djupa vatten. Det är så att badhuset inte är färdig ombyggt än så det finns ingen egentlig barn/simundervisningsbassäng utan det är den "stora" motionsbassängen de ska vara i. Det går visserligen att höja golvet i den så det inte blir så djupt men det kommer ändå bli på en obehaglig nivå för LilleW, Vi började med att gå till det nya upplevelsebadet. Redan där började jag ana att detta kommer inte bli lätt... Han klamrade sig fast vi mig när vid var i vattnet, men jag tog med han ut i vattnet, för att jag var nyfiken och ville se hur det såg ut. Han ville bara vara på en liten grund del och protesterade högljutt mot att bli förd ut på djupare vatten...efter ett tag av Nej och nej och nej..Sa jag att vi skulle gå och titta på bassängen dit de ska med skolan.
Där var vattnet kallt (jämfört med de andra bassängerna) och han ville inte alls prova att komma i och han hade helt tappat förtroendet för mig som redan lurat ut honom på djupa vatten. Han grina och böla och protesterade och jag lirkade, hotade och mutade..Men han satt med armarna i kors på översta trappsteget...Motionssimmarna simmade förbi och tittade på oss...Inte alls kul..Jag kände mig som en hemsk och elak mamma...vilket nog LilleW tyckte...Vilket jag kanske var...Jag ville bara att han skulle pröva gå ner för trappstegen och att jag skulle hålla i honom hela tiden. Men han litade inte på mig...
Då simmar det förbi en dam, som jag känner igen och vet att hon är norsk men jag kan inte komma ihåg vart ifrån jag känner igen henne. Hon säger till LilleW:
- Hoppa i nu!
Och till mig:
- Ta bara ner han!
Och till LilleW
- Det skulle vara mina barn det, var glad du har den mamma du har du!
Och så tittar hon på mig där vetskapen om vilken mes som mor jag är lyser i hennes ögon:
- Visa vem som bestämmer nu!!!
Så simmar hon iväg för nästa varv.
Nästa gång hon kommer tillbaka säger hon till mig:
- Det var bara ett tips, vad ska du göra när han är 14?!
Och så simmar hon iväg. Med triumfen i sin blick...Ja, vad ska det bli av min son med en sån mjäkig mamma...
Jag vet inte...Han kanske aldrig lär sig simma..Men jag känner mig nöjd som mor att han står upp mot mig, talar om att han är rädd, att situationen för honom är skrämmande, att jag begär för mycket, att han inte vill, att hela hans kropp säger nej! Jag vill inte! och att han talar om det för mig...
Och jag känner mig nöjd med mig själv för att jag inte tvingar ner honom i vattnet för att visa vem som har makten.
Tillslut möts vi på halva vägen. Han kommer ner några trappsteg till, mot mig och jag berömmer honom för att han är så duktig och modig...
Jag ser damen simma förbi och himla med ögonen och skaka på huvudet....
Ja, tyck att jag är en usel förälder du! Men min son känner sig stolt över sig själv. Det var ett stort steg för honom...Men det vet ju inte hon...Hon känner ju inte oss...
Resten av eftermiddagen ägnar vi oss bara åt att ha roligt. Jag och Ettan åker vattenrutchbana tillsammans och LilleW tittar på. Jag behöver iaf inte oroa mig för att han ska ge sig iväg ut på djupt vatten när jag vänder ryggen till. LilleW vågar lite mer och vill inte gå hem när vi ska gå.
Upplevelsebadet är fint, men för en 6-åring som inte kan simma är det bara en liten del att vara i, allt annat är för större eller mindre barn.


2 kommentarer:

Erika sa...

Människor som är sådär kan man bara slänga i väggen. Jag tror inte på att föräldrar ska tvinga eller ens att det är nyttigt att tvinga sina barn till något de verkligen inte vill göra eller just då är rädda för att göra. Det är väl bättre att barnen får göra det de själva vill och lär sig att känna att de faktiskt får göra vissa saker i sin egen takt. Jag tänker att , nej ett barn kanske verkligen inte vill vara på djupt vatten utan hellre vill vara i en lägre bassäng, ja men då får det vara så för då kan barnet bli tryggt där och lär sig där att vatten inte är farligt och kan sedan i sin egen takt ta sig ut på djupare vatten. Samma sak som att man inte kan tvinga ett barn att syssla med vissa sporter för att barnet kanske inte vill, utan hellre vill göra något annat. Då kan det ju vara bättre att barnet får göra något annat som det faktiskt är intresserad av, och utvecklas och blir duktig inom just det området. Ah jag tycker inte du verkar vara en dålig mamma, och gjorde rätt i att lyssna på ditt barns känslor!

Stormen Berit sa...

Tack Erika. Jag håller med dig...Jag känner att han kommer bli säkrare ju mer han får vara där, i den grundare delen och leka fram modet...Dessutom vill jag ju egentligen inte att han ska vara på djupt vatten innan han behärskar det....Men eftersom han ska dit med skolan ville jag ändå att han ska vara förberedd.