tisdag 19 februari 2013

"Varför får man säga vitlök då, höhöhö..."

Stormgryta med fisk

en sån där boll

Gjorde en fantastiskt god fiskgryta igår. en sån där man tager vad man haver gryta....
Tänkte tvinga på er receptet här...På ett ungefär.
1 röd lök
2 vitlöksklyftor
2 paprikor
10 färska champinjoner
Fräs tills det löken blir glansig.
Sätt i
2 msk tomatpure
1 pressad lime
1 dl cremefraiche
1 burk coccosmjölk
1 fiskbuljongstärning
peppar och salt
koka upp
Lägg i två fiskblock (torsk) skuret i tärningar.
Puttra tills fisken är färdig.....

Eller gör som jag...Glöm bort att kolla så det puttrar och låt det stormkoka medan du kokar riset så går fisken sönder till små små biter...Men det blev gott ändå! Då kanske man kan lura i någon att det inte är fisk i ifall det är så att de inte gillar fisk...det problemet har vi inte här...Här ska helst inte grönsakerna synas....

Så gjorde vi chokladbollar jag och LilleW. Till hans utedagsfika idag. Jag vet att en del av er säger Negerboll. Det gjorde jag också tills jag fick lära att det finns folk som känner sig kränkta av ordet. Sen dess kan jag inte med att säga det längre och tänk att det gör mig inget, de smakar precis likadant vad jag än kallar dem.... Och Chokladboll beskriver ju bättre vad det är. Jag har också förståt att en del påstår sig bli kränkta vid att inte få kalla bollen för neger eftersom den alltid har hetat så.. förr...
När jag var barn hade jag några kompisar som bodde på Kroppkärrsvägen...Men plötsligt bytte gatan namn till Lagmansgatan...Och vi överlevde det...
När jag var i tioårsåldern bytte min mamma tilltalsnamn...Men tänk, innehållet i henne var precis det samma som förut, det tog ett tag att vänja sig, men det gick bra det med...
Om det är så lite jag kan göra för att bara en människa inte ska känna sig kränkt som att ändra namnet på en boll så gör jag det gärna.
Om man envisas med att det är en mänsklig eller kanske en Svensk rättighet att kalla chokladbollar för negrer, så vet man kanske inte hur det känns att vara kränkt.
Och om man kommer med argumentet "Varför får man säga vitlök då, höhöhö..." Eller något liknande..Så säger jag: suck! Vit är inte ett negativt laddat ord! Neger är det...


Inga kommentarer: