torsdag 31 januari 2013

Och jag får ha hjärtat i halsgropen hela tiden...

Ärtsoppa
Idag skulle min pappa fyllt 79 år. Grattis pappa!

Jag har kokat ärtsoppa idag för första gången i mitt liv. Började med att koka fläsklägg igår och lägga ärtor i blöt...Sen kokte jag ärtorna i spadet från läggen idag...
När jag stod och vispade bort skalen från ärtorna på slutet så undrade jag vad jag höll på med egentligen...Det finns ju färdig soppa på tub som säkert är lika god...Jag är inte ens särskilt förtjust i ärtsoppa....Varför gör jag det då...Vet inte...Jag tycker om att laga gammal hederlig husmanskost...Gärna sånt som tar tid (bara jag själv har tid). Jag tycker om att stå och röra i grytor och tänka på att detta har kvinnorna i min släkt också stått och gjort. Fast vid en vedspis...Tänka över deras liv, jämföra med mitt eget. Vad som är bättre nu, vad som var bättre förr...
Det händer att jag lagar mat och tänker på att det här kommer mina pojkar också laga och föra vidare. Fast pite´palten dör nog ut med mig i den här familjen... Jag vet inte hur jag ska få dem att förstå det ljuvliga med palt. Denna enkla rätt som är så underbart god...När magen är full med palt så fylls man av ett lugn och harmoni...Jag lovar att om fler människor i världen åt palt skulle det inte finnas några krig. Vem orkar bråka med den mjuka eftersmaken och den tillfredsställda tröttheten i kroppen efter en sån underbar måltid...Jag bara frågar...

Idag ska jag åka med barnen till badhuset efter skolan. Måste dit med LilleW en gång innan han ska dit med skolan i februari, så han är förberedd. Jag har inte heller varit till det omgjorda badhuset, så det blir kanske spännande för mig med...Det brukar alltid vara spännande att ha med sig lillkorven på ställen där man ska byta om...Han drar gärna iväg före mig, innan jag hunnit byta färdigt..Och jag får ha hjärtat i halsgropen hela tiden...
Det är spännande med mina söta gossar som tjafsar hela tiden också. Ettan som är underbar och duktig på alla sätt och vis är ändå en helt vanlig storebror som vet hur man kan reta upp en liten snarstucken en....
Igår morse hörde jag hur de tjafsade i vardagsrummet medan jag stod vid diskbänken...Och Lillw tjuter:
-Neeej, jag säger till mamma!!!
Så kommer han stortjutande in i köket:
-Ettan säger att jag gillar Justin Bieber! DET GÖR JAG INTE!!!Buuuuuuääääh!!!!
Ja, så lättretad kan man vara....

Tre dagar kvar till inläggning i Torsby...Fyra dagar till operation...Orkar inte tänka på det...Om en vecka är jag förhoppningsvis hemma igen och operationen har gått bra och jag sitter och bloggar om allt spännande och intressant som har hänt på Torsby sjukhus...

Kl. 13.50 -Vill bara tillägga att nu...en timme innan jag ska till badhuset så känns det inte som min smartaste idé att äta ärtsoppa till lunch...

Inga kommentarer: