torsdag 21 mars 2013

Försök vara lite positiv nu då Berit!!!

En vanlig mamma en torsdagsmorgon
Åh, vilken underbar morgon jag haft.??... LilleW vaknade kl.5.15... Och var som vanligt pigg, lyckades dock få han att sova en halvtimme till...eller vara stilla iaf...Sen startade virvelvinden och jag beordrade honom med min lenaste (tro´t den som vill) mamma röst att gå upp och titta på tv eller något och lämna mig i fred tills klockan ringde...Han går upp och det går väl en kvart och jag vaknar till av att två ögon stirrar på mig...väldigt nära mitt huvud...
- Kommer du upp nu?!
- Moooooorrrrrr!
Men måste ju pussa det lilla nyllet och snällt be att få sova en liten stund till....
Tillslut ringer väckarklockan och jag kliver upp. LilleW kommer farandes och tittar busigt på mig...
- Jag har ätit upp båda yogurtarna och all choklad...
Han ser lycklig ut...
Jag går in i köket och ser att han inte ljuger för mig i alla fall....Som tur var, var det bara en bit kvar av chokladen....annars hade jag känt mig som en usel  mor som låter mitt barn äta choklad till frukost... Precis som om jag nu var fylld av känslan av att vara en god mor...
Fixar frukost och väcker Ettan.
- På fredag ska vi ha cirkus på skolan, säger plötsligt LilleW, jag ska vara clown.... Men vi har inga kläder...Men jag kan ta den här (och håller upp den flerfärgade peruken som följde med Madagaskar 3 filmen)... Jag har inget med prickar...det går bra ändå... Vi ska få popcornstrut...
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!! känner jag...Har jag missat något, har han haft med en lapp hem, står det något på skolbloggen???? Jag kollar igenom hans väska, där finns inget tecken på att han ska ha med sig något på fredag.. Däremot hittade jag läxan han har till imorgon...Inget står på bloggen... Jag pustar ut och tar det som ett bevis på att jag inte måste fixa för stora byxor med hängslen och prickig skjorta till imorgon...Eller röd näsa...
Ettan har glömt att göra engelskläxan så vi sätter oss med den i köket...då kommer LilleW på att han vill göra sin läxa...Jag säger att han får göra den med pappa i kväll, jag kan inte sitta med två läxor samtidigt...Jag läser ändå vad läxan går ut på. Han ska hitta siffror ute och inne och skriva och rita om dem...Han börjar leta siffror..Jag dikterar för Ettan..LilleW kommer tillbaka och vill skriva...saken är ju den att jag måste bokstavera åt han eftersom han inte kan skriva..och peka vart bokstäverna ska stå osv...Jag försöker förklara att jag inte kan hjälpa honom just nu och han blir arg och besviken...Jag känner frustrationen...irritationen...Han börjar rita arga streck på boken...Jag ber honom sluta...han fortsätter...Jag vrålar (med min lenaste finaste mammaröst...hmn...)
- MEN LYSSNA PÅ MIG NÅN GÅNG DÅ!!!!!
Han börjar förstås gråta och piper in på sitt rum, smäller igen dörren och sitter där och snyftar:
- Pappa...ppaaappaaaa..
Jag dikterar färdigt för Ettan...
Hämtar LilleW..Kramar och säger att nu kan vi göra lite av läxan, så får han göra resten sen...
vi hinner lite grann..Jag vet inte hur mycket de förväntas göra, de går ju bara i förskoleklass...Det känns mest som det är jag som har läxa...Fast han tycker att det är roligt...hmn...
Försök vara lite positiv nu då Berit!!!
Ja,ja...Jag jobbar ikväll...Imorgon är det fredag! Den här veckan är min jobbigaste vecka på arbetsschemat..Jag är bara ledig måndag efter helgen som jag jobbat delad tur och börjar kl.7 på tisdagsmorgonen igen. Hinner liksom inte vila ut...Går i halvdvala...
Hade tänkt jag skulle städat idag på förmiddagen så det var fint till imorgon när jag och barnen ska fredagsmysa och glömma bort den otäcka torsdagsmorgonmamman.... H ska på flugbindarkväll/natt (det heter så iaf...) så vi är ensamma hemma jag och barnen. Hade tänkt vi skulle gå på bio, men den börjar kl.15..Det blir lite körigt eftersom jag slutar kl.14 och den visas bara i 3D och det orkar inte LilleW.
Kanske hyr en film istället...och köper pizza...
Får bli bio på söndag kanske...På lördag är det födelsedagsfirande hos syrran.

Inga kommentarer: