tisdag 5 mars 2013

Men vad fick jag?!

Fröigt stormbröd
Bakade som sagt bröd igår...Jag slängde i lite av vart...Linfrö, solrosfrön, hasselnötter, pumpafrön, kruskakli, grahamsmjöl, grovt rågmjöl, havregryn och vetemjöl...salt, jäst, olja och vatten också förstås..
Jag gör ju nästan alltid bullar istället för limpor, men nu tänkte jag prova att göra limpor och såg framför mig två härligt höga bröd...Men vad fick jag?! Två långa och breda bröd....Nåja, det var inget fel på smaken i allafall...Tror jag jäste för länge...Kanske för mycket kolijox i för att det ska resa sig...Jag är som sagt mer bull än limp bakare.
Nu har jag en pirogdeg på jäsning...Gjorde en köttfärsröra igår med strimlad vitkål och morötter som ska i pirogerna. Vill egentligen baka mer, men har inte plats i frysen...Jag är inne i en bakperiod...Det hör väl ihop med de gamla minnena som det ska rensas i kanske...

Jag har gått en timme idag med, efter att jag lämnade LilleW till skolan. Då kom jag på en annan dikt jag skrev när jag bodde i Luleå och just fyllt 20... Den gick så här:
ONT
Det var det hela...det var min dåvarande hjärtkrossare som sa att den kortaste dikten som skrivits var BLOD...
Så jag var ju tvungen att komma på en kortare...och vi tyckte min var bättre och mer beskrivande....hahaha..
Men den allra bästa dikten har min iglovän E skrivit, när vi var så där 14 år eller något..

-Himmel grön, vad vill du mig?
-Hurså?
-Nej, jag bara tänkte att du kanske ville lura mig...

Nu har jag faktiskt medan jag skrivit hunnit baka ut pirogdegen och fyllt dem med köttfärsröran och de jäser på plåt, snart dags att skjutsas in i ugnen...de blev som vanligt inte snygga...Jag gör ju egentligen inget för syns skull, utan för smakens skull...Det är nog därför jag bakar istället för städar när jag behöver terapi...



Inga kommentarer: