fredag 18 januari 2013

Rullad i rullad.....

Man-tager-vad-man-haver-rullader
Prisa gud idag kom barnbidraget....Ja, jag vet att jag borde göra en budget så jag överlever januari, varje år... Men jag överlever...eller snarare vi (jag har ju fler munnar än min egen att mätta) varje år...Och tror att det blir bättre nästa år...Varje gång...
Alltid då när man vill starta på ny kula, börja ett nytt liv, bli sundare och hälsosammare alltså det där klassiska tiderna efter jul och efter semestern...Då när man tillåtit sig själv en massa vardagslyx och julgodis osv osv...Just den tiden...det är då ekonomin är som sämst... Det är då man måste tänka efter hela tiden när man går i affären och handlar..när man måste välja antingen det ena eller det andra...inte båda...eller måste jag överhuvudtaget ha just det...Måste man köpa svenskt, går det inte lika bra med irländskt? Och det är väl inget fel på Ica basic(nej det är det faktiskt inte, jag gillar Ica basic, särskilt deras brie).... Fast egentligen vill jag gå till hälsokostaffären och köpa ekologiskt mjöl och bönor...Och bli halvvegetarian och drömmer om att mina barn ska se förtjusta ut när jag serverar palsternacksgratäng med morotsbiffar och blomkålsmos...Och fruktsallad till efterrätt...med keso...
Det kanske bara är oss det är så här för...Ni andra kanske lägger upp en budget, vad vet jag. Jag ska nog få till det nångång i framtiden...Nu kom iaf barnbidraget, om en vecka kommer lönen...Men jag har redan insett att lyckan över lönen blir kortvarig...Det är så mycket extra som ska ut denna månad..Som barnens aktiviteter tex...Men men det löser sig alltid...Om man tar´t som det kommer...
Nåväl, när man är fattig får man vara uppfinningsrik...Kylskåpet börjar skrika efter påfyllning och i frysen ligger det som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med (plus bär och svamp)...

Jag köpte fläskschnitzel i storpack för ett tag sen och nu har hälften legat i frysen och jag har inte riktigt vetat vad jag skulle göra med det...Den andra halvan panerade jag och stekte...Men nu har vi slut på potatis och jag ville gärna ha det till panerad schnitzel...Men så kom jag på rullader...Och vad ska man ha för fyllning i rullader då? Tja, Philadelfiaost kanske...Det hade jag ca 1 msk av...Inte mycket till 10 schnitzlar eller hur många det nu var..så jag rev ner 1 dl hushållsost (skulle säkert vara bättre med en smakrik ost men det finns inte i januaritider i detta kylskåp), så blandade jag ner 1 msk grov senap i det, och drygt 1 tsk vitlökspulver...Bredde på schnitzlarna och rullade ihop. Knöt steksnöre runt (...slut på tandpetare...). Stekte i omgångar i min gjutgärnsgryta, pepprade och saltade. När alla rullader var stekta la jag dem i grytan och hällde över ca 5dl hönsbuljong (slut på köttbuljong). Slängde i en msk krossade grönpepparkorn och en klick grovsenap och några stänk soja...Sen fick det puttra under lock drygt en timme...Då hällde jag i 3 dl grädde som jag skrapat ihop till...Så fick det puttra en halvtimme till medan jag kokte ris..och gjorde sallad på de halvvissna grönsaker jag hittade (nej så illa var det inte...de var ganska fräscha)...Det blev gott väl värt att prova, om ni har schnitzlar ni inte vet vad ni ska göra med....

Nej, nu ska jag ut och leta födelsedagspresenter. LilleW har två kalas att gå på i helgen...

Inga kommentarer: