tisdag 22 januari 2013

Herregud, vad tänker jag med egentligen???

Underbara lediga dag, underbara kaffemugg!!! Jag fattar inte vad jag håller på med på morgonen när jag är ledig. Jag far runt som en liten blå (vad är en liten blå för något egentligen???) och vi är nästan alltid på minuten till skolan fast det bara är 20 - 30 meter....De dagar jag lämnar när fritids öppnar...Då är vi minsann där tidigare än kl. 6.30...
Vad gjorde jag i morse?.. Rostade bröd till LilleW, satte på datorn kom på att jag måste kolla klassens blogg om det skulle vara matsäck idag eller inte, gick på toa, gjorde i ordning smörgåsarna till LilleW, serverade vid tv:n, tog fram bröd till Ettan, satte mig vid datorn...Det skulle vara lite fika med om man ville (som om något barn inte skulle vilja....). LilleW kommer in i köket storgråtande med handen för munnen.
-Bet du dig, frågar jag. Han bara ruskar på huvudet och tårarna sprutar...NEJ! Tänker jag, MAGSJUKA, nu har den kommit hit...Nej, nej, nej!!!!!
Tar knytet i knät och torkar tårar och frågar vad det är...
- jmddkros,apv, säger han bakom handen, tårarna sprutar...
Jag tar bort handen och frågar igen.
- JAG HAR EN LÖS TAND!!!!! JAG VILL INTE HA EN LÖS TAND!!!!DET GÖR OOOOONT!!!!
Åh, tack och lov, var det bara det, tänker jag medan jag kramar och tröstar och säger pedagogiskt:
- Du kommer få många lösa tänder....
- BUUUUUÄÄÄÄÄÄH!!!
Herregud, vad tänker jag med egentligen??? Jag får skylla på att jag inte hunnit få i mig något kaffe än... Kommer på en annan avledningsmanöver:
- Ska vi ringa pappa?
- JAAAAAAAAAA!!!!! BUUUUUÄÄÄÄÄÄH!!!!
Vi ringer och han får prata med pappa som är på jobbet och säkert fått i sig flera koppar kaffe och vet hur en liten man tänker...
Jag ser solen spricka upp i det lilla ansiktet när pappa berättar vad som händer när man tappar tänder...Då kommer ju tandfen och man blir rik! Tänk så många guldpengar man kommer att få när man har tappat den och den och den och den tanden!
LilleW återgick glad och nöjd till sin frukost och jag plockade fram lite fika...Hällde upp lite kaffe och tog en klunk. Väckte Ettan...Gjorde frukost till Ettan. Letade fram hjälm och stjärtlapp till LilleW. Packade gympapåse till Ettan...Hjälpte LilleW på med kläder. Hittade en ny tröja i Ettans garderob som han hunnit växa ur innan han använt den...Passade bra till LilleW...Tog en klunk ljummet kaffe. gjorde färdigt fikat. Packade i väskan. Skrev meddelande till LilleW´s mentor att jag hämtar kl.13 idag...
Sa till LilleW att han skulle börja med överdragsbyxorna...Klädde på mig själv...Skickade ut LilleW när jag hjälpt honom att bli färdig. Klädde mig själv färdig, gick ut, ner för trappen, ut genom porten...kom på att LilleW´s väska låg kvar hemma...Upp och hämta iväg till skolan, det hade ringt in...Vi hann iaf. Mötte Ettan på vägen hem, han börjar senare...
Kom hem...Fick äntligen frukost och kaffe....

Idag släpper Gyllene Tider sin turnelista...Jag kan inte fatta att det är över 30 år sen man stod klämd mot kravallstaketen och sjöng/skrek med i deras låtar och trånade efter Per Gessle...Jag blir fortfarande lika glad när jag hör dem...Och i sommar ska jag se dem någonstans tillsammans med mina fina Igloodamer...

Jag fyllde 47 i söndags...Jag måste skriva ner det för det är så obegripligt...47, jag?! 37 hade jag kanske kunnat godta...Eller ännu mer 27...Det är tjugo år sen jag var 27 och då hade jag ålderskomplex...Jag var jättestressad över allt jag måste hinna med innan jag dör..eller hur det nu var...Jag var åldersstressad iaf..Tyckte åren sprang ifrån mig...Ojojoj..Snart är man 30 och gammal och inga barn, ingen karl (jag var nyseparerad, lyckligtvis), ingen universitetsutbildning....Inte rest jorden runt...Inte liftat genom Europa, inte skrivit någon bok, inte kommit till insikt med mig själv.....Och allt jag nu inte gjort....
Och nu är jag 47 och har en karl och barn och vet inte vad jag ska bli när jag blir stor...Och snart är jag 50 och känner mig inte alls så gammal som jag gjorde vid tanken på att bli 30...

Inga kommentarer: