tisdag 15 januari 2013

Att bestiga berg - en Årsresume eller något liknande...

Nyårsafton 2011

På tur i februari
 Januari
Fest för H
With or without you
Jag startade en ny blogg och började den så fint med att skriva en lista över mål jag ville uppnå det året:
  • Sluta att ha en svacka i orökandet
  • Gå ut och gå
  • Försöka gå ner de där sista kilona...iaf några av dem
  • Dricka mer vatten
  • Spela vanliga spel med barnen (inte data/ tv-spel)
Sen hade jag några vakanta rader för det jag glömt.....
Jag får väl göra en resume när jag kommit fram till december hur det gick med det....

Det är 1 år sen min pappa dog...






Februari 
Jag tittade efter foton och hittade några när vi var på en utflykt till Hammarö sydspets i slutet på februari...Det var en riktig vårdag. H gick i lusekofta...Det var ingen snörik vinter i fjol...
H fyllde 50...
Jag fick tid hos en dietist...

Mars
Första helgen i mars har vi fest för min käre. Jag fixade den mesta maten själv, med lite hjälp av mamma och A.
Som tur var kom min svägerska och fixade dukningen, det är inte min starka sida och jag skulle inte hunnit heller....Det blev iaf bra och födelsedagsbarnet var nöjd...
Jag och H tyckte att det var helt okej att vi feströkte lite...Det var ju en stor dag...Hmn hmn...

Helgen därpå fick vi ett tillskott i familjen. H´s son C på 23 år...Jag tänker inte gå in på det mer än att det kunde inte blivit bättre...Han är en underbar person som gett oss så mycket! Klok och fin...

Min mammas livskamrat blev jättedålig och hamnar på sjukhus.

 April
Mammas livskamrat dog och vi var på begravning.
Ett sista avsked


C kom och hälsade på igen.

Jag avslutar hos dietisten, som inte får någon ordning på mig och hon skickar mig vidare till friskvården.

Maj 
Detta var en tumult månad för mig på ett personligt plan...

Jag och Ettan åker till Stockholm med min fina vän A och hennes son. Vi har en härlig helg!

Jag åker till Torsby för att operera mitt bråck...Åker hem med bråcket kvar efter att ha fått hjärtstopp under operationen ..eller snarare innan den började...
Tyckte till att börja med inte att det var så farligt med det...mitt hjärta skulle få en ordentlig undersökning innan de ville försöka operera igen...
Men sen kom ångesten...kanske över att inte vara odödlig...
Jag började att gå och gå och gå för att döva ångesten, för att utmana koppen och hjärtat....

Jag började friskvården och fick en motionsdagbok...

Juni.
Jag gick och gick och gick...
Blev rastlös och irriterad om jag inte gick..
Vi firar midsommar på gården med några grannar..



en bestigen bergstopp



Juli
Semester. Vi fick låna en stuga i Hafjell av en onkel till C. Det var fantastiskt fint även om 2012´s sommarväder kunde ha gett oss mer sol. Vi besteg bergstoppar och och fick massor med livgivande fjällluft.

Augusti 
Skolan började för båda barnen. Nu har vi inga dagisbarn längre. Det kändes lite tufft...
Ettan fyller 11....

September
Jag fick ett förhållande med skogen...Började cykla till Jackobbergsskogen och vänja min kropp vid att springa...Lufsa...Det var ingen naturlig rörelse för mig. Första gången jag sprang 1,5 km tyckte jag att jag bestigit ett jätte berg...Och så var det också...Men när jag hade vant mig vid rörelsen klarade jag till och med 7,5 km... Inte på någon hjältetid...men jag klarade det...
Varje dag jag kunde åkte jag till skogen och sprang...Det var en sån lyckokänsla, att orka springa, att andas in skogen...
Jag passerade - 60 kg sen 2009...Bara en sån sak.

Oktober
Lille W blir 6 år.
Jag springer och springer och springer...

November
Sen i maj har jag gjort flera hjärtundersökningar och fick i november besked om att det inte är något fel på mitt hjärta....Jag har dessutom bra kondition....
Och jag har passerat - 65 kg....
Och jag springer och springer...
Träffar mina underbara Igloo-flickor....

December
Julafton

Vädret hindrar mig från att komma ut i skogen. Förbereder inför jul med godis och kakor...
Jag går till och från jobbet men det ger mig inte den tillfredsställelsen som det är att springa i skogen.

På Julafton var vi hemma hos mamma. Jag var ledig, alla andra juldagar jobbade jag.
På nyårsafton jobbade jag till kl.22...Sen hem till fina A, där min familj inklusive C  redan var.

Nu är det 2013 och nya mål....

Hur gick det nu med målen jag ställde upp i början på förra året??

  • Sluta med att ha en svacka i orökandet....... Ja, det sket sig ju efter feströkandet på 50-års festen..
  • Gå ut och gå...... Ja, den klarade jag ju faktiskt av... började springa t.o.m
  • Försöka gå ner de där sista kilona...iaf några av dem...Men se där...klarade av ganska många av dem...
  • Dricka mer vatten.....Nope...Gick inte...men slutade tänka på det när min friskvårdare sa att kroppen ser till att den får den vätska den behöver...Man behöver inte bry sig om allt snack om att man ska dricka mycket vatten...Jag tror på henne jag...
  • Spela vanliga spel (inte tv/dator spel) med barnen....Där har jag en del att kämpa med..Den läggs även till årets mål...
Det gick ju ganska okej...
Årets mål får bli följande:

  • Inget mer feströkande på heltid... (slutade återigen på nyårsdagen...)
  • Fortsätta att motionera
  • gå ner de sista kilona
  • Spela mer spel med barnen
  • Ta med barnen och H ut i skogen, göra mer familjesaker
  • Göra något med bara H
  • Vattna mina växter oftare
  • Sluta småäta....
  • Planera maten bättre
  • Ta mer foton
  • Vakant
  • Vakant
  • Vakant
Så där ja...

God fortsättning!
Nyårsafton 2012

Inga kommentarer: