torsdag 12 januari 2012

Dagen idag

Jag överlevde den regniga cykelturen till jobbet. Det finns ju regnkläder....Väl där så hade jag turen att få bilschemat idag... Ganska ofta brukar jag ta cykel fast jag har bilturen. Då får jag gratis motion och gratis är gott...Men inte idag.
Jag har strävat med att dricka vatten idag och lyckades få i mig en halvliter på förmiddagen och en på eftermiddagen och en i kväll. Bra för att vara mig. Kände mig riktigt förnöjd idag på dagen. Såg framemot eftermiddagen och kvällen. Planerade att göra kycklingnånting och semlor och umgås med mina barn...Karln jobbar kväll...
LilleW har varit hemma från dagis, så vi möttes i dörren jag och karln. Ettan satte sig och räknade matte och suckade stort och såg gråtfärdig ut. LilleW skrek i högansky för att han inte fick spela Donkey kong. Frågade den stönande Ettan om det var svårt men det var det inte, det var tråkigt....Försökte förklara för LilleW varför han inte fick spela...Hej och hå vad det gick bra...inte...Så ringde LilleW´s kompis mamma och frågade om dottern fick vara här medan hon handlade. Det tyckte jag var ett utmärkt tillfälle att få ut LilleW en stund. Han behöver komma ut och få luft och springa av sig...Det tyckte han var en jättebra idé...inte...Ännu mer skrik, i köket suckade och stönade Ettan...Försökte hjälpa en ohjälpsam femåring att få på sig ytterkläderna...Som inte gick så bra...Tillslut sa jag som den pedagogiska mamma (*host, host*) jag är: "Nej, nu tror jag att jag går hem till mormor istället! Jag var faktiskt glad innan jag kom hem, men i det här hemmet får ju ingen vara glad! Jag såg fram emot att träffa er och ni bara suckar och grinar! Vad är det här!?!?" Och LilleW fick ju med sig det viktigaste: "Ska du gå till mormor? Ska Ettan vara ensam kvar här?".... Jag hörde att det rörde på sig i köket. Jag drog ett djupt andetag och sa "Nej, jag ska inte gå till mormor, men det är inget roligt när ni håller på så här..." Pussade den goa kinden och klädde på han resten så han kunde komma ut....När jag kom in i köket sa Ettan "Varsegod" och pekade på diskbänken. Där stod min mugg och han hade hällt upp kaffe..Goding.
Jag bakade semlor och gjorde en  coq au vin a'la Berit. När det var snart dags att äta och LilleW var hemma igen så ville han naturligtvis inte äta utan hellre ha flingor och mjölk...Men den segern vann jag...Nästan...Han fick flingor och mjölk till efterrätt...
~Det är svårt att vara perfekt när man misslyckas hela tiden...
Men huvudsaken att barnen är glada~

Inga kommentarer: