lördag 14 januari 2012

Barnförbjudet

Igår hade vi vårt första familjeråd. Det gick över förväntan. Kändes riktigt bra och t.o.m LilleW var med på noterna och väntade på sin tur innan han pratade.

Körde karln till en kompis på kvällen. De skulle "binda flugor"... Typ symöte... Alltså mest prat och dricka...Hämtar hem han idag nångång...Kanske...Får se....

På vägen hem köpte jag pizza till mig och barnen. De hade önskat det som fredagsmys. Vi brukar göra pizza hemma istället eftersom jag inte mår bra på köpt...Och det brukar bli godare hemma. Men jag hade ingen lust att göra den själv och tänkte att man kan ju testa hur de smakar på områdets pizzeria. det var ingen höjdare... Min egen är betydligt godare och magen började morra...Ettan tyckte inte heller det var något värst...


Vi tittade på Wild kids och the Voice...Jag hade lovat barnen att de skulle få sova inne hos mig och LilleW ville lägga sig vid 21.

Jag och Ettan tittade på film, Gränsen. Det var väl ingen film för en 10-åring kanske. Men jag tyckte ändå att han kunde se den...När den slutade sa han att det var en dålig film. Varför det? frågade jag. "För att för många bra personer dog!" sa han. "Det är så det är i krig, sa jag, för många bra personer dör. Det är en av anledningarna till att vi inte vill att du spelar krigsspel eftersom de förskönar bilden runt ett krig"
Ettan gick för att borsta tänderna och kom sen tillbaka och sa: "okej, jag ska inte tjata om krigsspel något mer!"

Jag vet egentligen inget om krigsspel, eftersom jag aldrig spelat något...Så om de förskönar bilden runt krig eller inte vet jag ju inte...Men något är det ju...Om det var som ett riktigt krig med alla sorger runtomkring skulle väl ingen vilja spela? Och vad jag vet har de flesta krigsspelen en 18-års gräns, och då är det lite frustrerande att veta att en del 10-åringar har dessa spel. Det har varit lite argumentering som: "Jag är nog den ende som inte har något krigsspel" "Varför får inte jag när alla andra får?"....Om vi inte kan stå emot påtryckningarna nu, hur ska vi då klara dem sen när han är 15 och vill ha alkohol?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så bra tänkt där Berit, ang dessa förbjudna spel har oxå vi problem här hemma. Så våga vägra 18 års spel till 10-åringar, Du är inte ensam ;)) KRAM

Stormen Berit sa...

Tack för det! Kram