torsdag 30 maj 2013

Bara längtar efter att vräka ut sig i soffan....

Ingen badkruka där inte..
Nu tycker jag att jag har gjort mig förtjänt av en kopp kaffe och lite internetsurf...
I morse regnade det när jag cyklade till jobbet. Fast det har varit varmt, den nästan obligatoriska blåsten har hållit sig borta. Det har varit kvavt och svettigt. Jag kände mig inte särskilt fräsch när jag kom hem...
Men hämtade LilleW och vi gick hem och gjorde hans läxa, jag tycker verkligen inte om läxor, de ställer krav på mig...Idag stod det så fint att "gå ut i naturen och räkna antal saker som du kan hitta där. Tex hur många prickar har nyckelpigan, hur många ben har myran".. Vi "gick ut i naturen" på väg hem från skolan (max 50 meter) hittade 25 blommor på en gren/kvist/stjälk på mitt löjtnanshjärta och blåste iväg 29 maskrosfrön (eller vad de heter de där man blåser iväg)...Det tar lååång tid att skriva ner det när en ska bokstavera (mamman) och den andre få utbrott (sonen) och bli arg för att han inte får skriva 9 som ett P eller b och för att det är så tråkigt och för att han veeeeet och för att han inte vet...Och mamman försöker vara lugn och pedagogisk och dricka kaffe i stora klunkar och bara längtar efter att vräka ut sig i soffan och slumra till en stund...Och lille sonen undrar om han får gå och bada sen och mamman vill verkligen inte, vill mycket hellre lägga sig i soffan som sagt...Tillslut bestäms att alla dvs båda barnen städar upp golven på sina rum så den sofflängtande mamman kan dammsuga...Sen när hon dammsugit klart och slängt i sig en kaffemugg till följer hon sin lille son till stranden så han får bada...Eftersom hon förstår att han behöver det, han kokar av svett och han behöver en belöning för att han gjort läxan och städat upp på sitt rum helt själv...En liten stund blev drygt två och en halv timme...Sen hem fixa mat och duscha den lilla sandhögen till son...Kändes som en ganska dum idé att dammsuga innan...men men...sen få sonen i säng och han somnade på ett par minuter...
Och nu sitter mamman här och njuter av sitt kaffe, med datorn framför sig och med mamma mu i bakgrunden och känner sig ganska nöjd med sig själv.
Imorgon är det fredag och jag är ledig...

Inga kommentarer: